Verborgen risico's in jouw magazijn!
Inmiddels ben ik in veel magazijnen geweest. Het verschil overal in veiligheidscultuur is net zo verschillend als de verschillende producten die zij verkochten. Sommige magazijnen in spiksplinternieuwe gebouwen hebben duidelijke lijnen geschilderd op de vloer, alleen veilig, gecertificeerde heftruckchauffeurs in de heftrucks en hebben zorgvuldig gestapelde producten in hun schappen.
Veiligheid in magazijnen
Daarnaast heb je natuurlijk de magazijnen die eigenlijk tussen beide in vallen. Zij hebben een soort van veiligheidsplan, dat globaal de risicos inzichtelijk maakt. In deze gevallen zijn de grootste problemen ook die zaken die het meest voor de hand liggend zijn en zijn deze reeds opgelost. Te denken valt dan aan: training voor personeel, veilig stapelen, wielblokkeringen en dat soort zaken. Vaak worden de risico's die wat minder voor de hand liggend zijn over het hoofd gezien. Wat zijn enkele verborgen gevaren die toch aanzienlijke veiligheidsrisico's kunnen opleveren?
Valgevaar
Omdat de overgrote meerderheid van het werk in een magazijn plaatsvindt op begane grond, is valbeveiliging soms niet eens een overweging, maar er is een enorm risico voor valpartijen in veel situaties. In veel magazijnen, plaatsen heftrucks het product op een hoge plaats in de rekken, maar in veel magazijnen moeten de pallets en kisten worden geopend om bestellingen te verwerken. Sommige producten liggen opgeslagen in stellingen of op een verdiepingsvloer. Het is dan vaak eenvoudiger om met een trap of lift omhoog te gaan en het daar ter plekke uit te sorteren. In deze situatie zou valbeveiliging absoluut nodig zijn. De medewerker moet natuurlijk omhoog gaan met iets dat ontworpen is om personen omhoog te liften.
Heeft u tussenverdiepingen? Loopbruggen? Ik neem dan aan dat u al hebt nagedacht over de noodzaak van leuningen - maar zo niet? Nu is het moment. Het gedeelte dat vaak gemist wordt, is de opslagruimte. Een onderbreking in de leuning van een verdiepingsvloer, zoals bijvoorbeeld bij een palletopzetplaats, moet worden afgesloten. Dit kan bijvoorbeeld met een veiligheidspoort of met een kantelhek voor pallets. Zelfsluitende veiligheidspoorten zorgen er voor dat de poort altijd sluit. Hierdoor stel je geen medewerkers bloot aan gevaren, die je dacht al beveiligd te hebben met een normaal poortje. Hetzelfde probleem kan bestaan bovenaan vaste ladders of trappen. Heeft u locaties waar sprake is van een onderbreking in de leuning voor de toegang van ladders? Afhankelijk van de inrichting, kunt u - of moet u - een zelfsluitend hek overwegen.
Getroffen door de gevaren
Hopelijk zijn uw heftruckchauffeurs goed opgeleid, zodat ze weten wat de beste manieren zijn om botsingen met andere heftrucks of voetgangers te voorkomen. Rij in het midden van gangpaden, stop bij kruispunten, maak gebruik van spiegels, zorg voor een veilige afstand met andere heftrucks, rij met de juiste snelheid en zorg ervoor dat eventuele lekkages direct worden opgeruimd. Naast deze maatregelen bestaat er altijd nog een risico op menselijke fouten. Bepaalde maatregelen kunnen helpen de kans op menselijke fouten verder te verminderen, evenals letsel door indirect contact (bijvoorbeeld een heftruck botst in een rek, waarbij de producten op een voorbijganger vallen.
Strategisch geplaatste palen en hekwerken kunnen helpen de producten, apparaten en personeel te beschermen tegen heftruckverkeer in uw magazijn. Dit geeft uw apparatuur een grotere buffer tijdens het werk. Je kunt gebruik maken van impact barrières of leuningsets. Deze leuningsets voorzien in veiligheidsrelingen om voetpaden in uw magazijn veilig uit te voeren. Hierdoor is de kans kleiner dat er mensen de route van de heftruck zullen doorkruisen of aan het rek er tegenover waar men een stelling aan het inruimen is.
Gevaarlijke stoffen
Het feit dat u geen gevaarlijke stoffen verkoopt, wil niet zeggen dat u niet met gevaarlijke stoffen te maken hebt. Zelfs kleine hoeveelheden brandbare vloeistoffen moeten adequaat worden opgeslagen, zodat ze geen gevaar opleveren. Het schoonmaak- en onderhoudsteam maakt zeker gebruik van materialen die in deze groep vallen. Zorg ervoor dat u de juiste opbergkasten, voor bijv. brandbare vloeistoffen, heeft zoals is vereist door de Inspectie SZW voor alle producten die u opslaat. En als je niet nauwkeurig bent geweest over de exacte aard van de materialen die worden opgeslagen in uw magazijn, dan is het nu de tijd om te controleren. Zelfs materialen die direct doorverkocht worden, moeten goed worden opgeslagen in een aparte afgesloten deel van het magazijn om onbedoeld contact te voorkomen. Borden moeten worden geplaatst als dit nodig is om de werknemers te informeren over het feit dat dit inderdaad gevaarlijk materiaal en om het roken in de buurt van brandbare stoffen te voorkomen. Werknemers die omgaan met dit materiaal moeten goed worden opgeleid en veiligheidsvoorschriften moeten beschikbaar zijn. Tenslotte, afhankelijk van het soort en de hoeveelheid materiaal, kunt u wettelijk dergelijk materiaal opslaan in uw gebouw en is uw brandblussysteem voldoende om een brand op het terrein te bestrijden?
Er zijn veel regels die van toepassing zijn op de verwerking, overdracht en opslag van gevaarlijke stoffen. Bedrijven die specifiek met deze stoffen bezig zijn, zijn meestal goed uitgerust. Het zijn juist die bedrijven die maar eens in de zoveel tijd te maken hebben met gevaarlijke stoffen, die niet voldoen aan veiligheidsmiddelen en regelgevingen. Heeft u gevaarlijke stoffen binnen uw bedrijf? Win dan advies in bij iemand die daar ervaring mee heeft en op de hoogte is van de regelgeving zodat u niet het risico op een boete, schade en letsel loopt.
Samenvattend, een volledige Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) is de sleutel om ervoor te zorgen dat u goed voorbereid bent voor elke situatie. Als u niet iemand in staat acht om deze grondig te doen, ga dan op zoek naar de deskundigheid van iemand die dit wel is. Het enkel verkleinen van gevaren is zeker geen goede uitgangspositie. Wacht niet op het moment tot het misgaat. Zodra er medewerkers met blessures komen of zodra er een brand in het magazijn is dan ben je te laat. Je zult nu al moeten handelen!