Top 10 Gevaren op het dak
Wanneer er werkzaamheden moeten plaatsvinden op een dak, is het verstandig van tevoren een risico-inventarisatie te maken. Wat zijn de risicofactoren die valgevaar veroorzaken? Welke maatregelen moeten daarvoor worden genomen?
Ook kunnen deze factoren van situatie tot situatie verschillen. Reparatiewerkzaamheden bij een dakrand vereisen natuurlijk andere maatregelen dan onderhoud aan een lichtstraat midden op het dak. Het is dus niet zo dat een eenmalige inventarisatie volstaat voor alle toekomstige werkzaamheden op het dak.
In dit artikel gaan we in op de verschillende risicofactoren die een rol kunnen spelen bij werkzaamheden op daken.
Dakstabiliteit
Ladderveiligheid en -plaatsing
Weeromstandigheden
Openingen in het dak
Bewustzijn van dakrand
Ontoereikende training
Onjuist gebruik van valbeveiligingsproducten
Slecht zicht
Dakhelling
Daken met verschillende niveaus
Gevaren bij werken op hoogte
Dakveiligheid is de verantwoordelijkheid van ieder persoon die betrokken is bij het project. De risico's zijn er altijd, maar met de identificatie van deze gevaren en het handhaven van de regelgeving kunnen veel doden en gewonden worden voorkomen. Bij het dragen van een harnas, zorg ervoor dat het koord de juiste lengte heeft. Zorg ervoor dat het hekwerk en andere collectieve valbeveiliging voor daklichten of lichtstraten geplaatst zijn. Veel ongelukken gebeuren als er geen duidelijk zicht is op het gevaar en men door een dakopening kan vallen. Dit ongeval komt het meest voor bij sneeuw waarbij men ongemerkt bij onbeveiligde dakramen, lichtkoepels of lichtstraten werkt.
Een van de dodelijkste gevaren bij werken op hoogte is een slecht geplaatste ladder. Ofwel de hoek staat verkeerd (niet op 65-75 graden) of de bovenzijde van de ladder is niet stevig vastgemaakt aan het dak. Inspectie SZW heeft diverse meldingen van mensen die met een bundel op hun schouder de ladder op klimmen waardoor het zwaartepunt wijzigt en de ladder kan vallen. De werknemer valt achterover en de bundel is de oorzaak van het ongeval en niet de vallende ladder. Zorg ervoor dat de voeten stevig worden geplaatst op de grond en de ladder op een juiste wijze geborgd wordt.
Ongeacht de situatie, moet er altijd valbeveiliging worden gebruikt en een praktische kennis van de PBMs (persoonlijke beschermingsmiddelen) die levens zal redden.
Valgevaar is het grootste gevaar
Inspectie SZW verstaat in een ongevalsanalyse over de jaren 2011-2014 gepubliceerd in januari 2016 onder de val van hoogte 16% van de ongevallen. Hierbij was een val van dak, vloer of platform 6%, een val van een steiger was 3%, een val van een stilstaand voertuig was 3% , een val van een bewegend platform 1%, een val van hoogte door een gat in de grond en 1% een overige val van hoogte. Naast het vallen van hoogte heeft Inspectie SZW onderzocht dat in zelfs 21% van de ongevallen de oorzaak niet een val van grote hoogte was. Men dient dus ook zeker waakzaam te zijn bij het werken op lagere hoogtes.
Het valgevaar in totaliteit is het grootste risico dat heeft geleid tot ongevallen. De ernstigste ongevallen hebben alle te maken gehad met valgevaar. Valbeveiliging is nog vaak een ondergeschoven kindje terwijl het extreem belangrijk is om uw medewerkers veilig te laten werken. Naast het valgevaar gebeuren er ook enorm veel ongevallen door contact met bewegende delen van machines. Wij hebben zowel collectieve valbeveiliging als leuningsystemen die veiligheid creëert voor medewerker in de nabijheid van machines.