Hoe krijgt u een veiligere werkomgeving?
Er zijn een aantal bedrijven die niet volledig thuis zijn in regelgeving omtrent veiligheid op de werkplek. Wellicht is niet elke bedrijfsruimte voldoende beschermd om onveilige situaties te voorkomen.
Stel u heeft een rederij, uw werknemers zullen dan vaker arbeidsintensief werken. Het inpakken en stappelen van zware zendingen vereist andere veiligheidsvoorschriften en veiligheidsmaatregelen dan bij minder arbeidsintensieve banen. De andere kant van het spectrum vinden we bij bijvoorbeeld een accountantsbureau. Zij zullen nauwelijks fysiek werk verrichten.
Beide voorbeelden moeten toch op dezelfde manier naar veiligheid kijken. Veiligheid is iets wat niet licht moet worden opgevat. Beide bedrijven moeten een systeem hebben die werknemers preventief advies geeft omtrent veiligheid. Daarnaast dienen beide bedrijven te voldoen aan de Nederlandse en Europese normen en regelgevingen. Vaak hebben bedrijven ook onderhoud op het dak aan airco-installaties, ventilaties, dakgoten, bliksemafleiding of eventuele nooduitgangen en brandtrappen.
Bedrijven zeggen vaker dat zij dit overlaten aan de ingehuurde bedrijven. Toch hebben bedrijven zelf ook de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van ingehuurd personeel. Dat is een belangrijk punt dat erg veel veiligheidskundigen of health and safety werknemers willen vergeten.
1. Complete en schone bedrijfskleding en bedrijfsuitrusting:
Dit is een cruciale basis voor bedrijven werkzaam in de bouw, industrie, scheepvaart, transport en productie. Eigenlijk allerlei bedrijven waar het nodig is om extra beschermd te worden door helmen, oordopjes, veiligheidsbrillen en veiligheidsschoenen.
Het personeel dient deze persoonlijke beschermingsmiddelen ten allen tijden te dragen op de daarvoor aangewezen zones. Brandweermannen dienen de meest moderne brandwerende uniformen beschikbaar te hebben. Scheikundigen en werknemers die werken met chemische stoffen dienen tevens de veiligheidsbrillen beschikbaar te hebben die de absolute veiligheid garanderen.
Het plaatsen van borden en signaleren om medewerkers bewust te maken van het vereiste veilige gedrag is stap één. Het opleiden van personeel zodat men actief controleert dat het personeel zich aan deze voorschriften zal houden.
2. Zorg voor duidelijke nooduitgangen:
Als kind op school deden wij drie tot vier keer per jaar een brandoefening. Als kind vond je dat vaak hartstikke leuk, want je mocht weer even de les uit. Er is nog een reden waarom het goed was dat we dit zo vaak deden. Het helpt iedereen de bewustzijn te creëren waar de nooduitgangen zich bevinden. Weet u precies waar de nooduitgangen in uw bedrijf zich bevinden? Weten uw medewerkers dit ook? Weten zelfs part-timers of stagiaires dit?
Het regelmatig uitvoeren van een brand en noodoefening is in ieder bedrijf belangrijk. Zodat voor iedereen duidelijk wordt wat men dient te doen bij een gaslek, brand of andere noodsituatie. Een nooduitgang langs de kooiladder in de bovenstaande afbeelding is natuurlijk niet veilig.
Ook een plattegrond waar iedere uitgang, doorgang en nooduitgang op staan vermeld is erg belangrijk om op te hangen. Deze dienen natuurlijk geheel up-to-date te zijn en waar mogelijk zelfs voorzien zijn van aanwezige blusmiddelen, rookmelders en eventuele sprinklerinstallaties.
3. Open discussies:
Afgezien van de tijd aan het eind van de dag, één keer per maand om de veiligheidsregels te bespreken in de algemene werkomgeving is een geweldige manier voor managers en supervisors om de algehele kwaliteit van de huidige maatregelen te beoordelen en waar nodig aan te passen. Het krijgen van feedback van medewerkers is nuttig omdat het de ogen opent van leidinggevend personeel om mogelijke gevaren die onopgemerkt gingen op te lossen. Hoe goed bepaalde gebieden ook zijn beveiligd, kleine verbeterpunten hier en daar zijn vaak een struikelblok voor medewerkers om uit eigen beweging aan te kaarten.
Hoewel dit wellicht geen veiligheidsnoodzaak is volgens normen en regelgevingen is het toch uitermate belangrijk dit serieus te nemen. Een open en eerlijke verstandhouding tussen werknemers om dit te kunnen vertellen in open discussies zorgt voor een prettiger en veiliger gevoel bij collega's.
4. Promoot een nette werkomgeving:
De borden die men tegenkomt in de horeca zodra u een restaurant binnenkomt, waar men vraagt aan het personeel om de handen te wassen. Ook in de toiletruimtes van horecazaken wordt dit nog wel eens aangegeven. Vaak ook bij supermarkten of productiebedrijven is dit een vereiste. Het is belangrijk in vele gevallen dat u uw werknemers aanwijst dat dit gewenst is.
Het ene bedrijf is hier meer bij gebaat dan de andere, maar niemand wordt gelukkig van een vies kantoor met aan alle kanten stapels papieren en klappers. Probeert u het eens een week en hou een zogenoemde "clean desk policy", aan het einde van de dag zorgt u dat uw gehele bureau opgeruimd is. Geen excuus dat u dit morgenvroeg weer nodig heeft. U werkt een stuk productiever in een nette en opgeruimde omgeving.
Zorg voor een nette werkplek en instrueer uw collega's om hieraan mee te helpen. Het ziet er een stuk beter uit en de productiviteit ligt een stuk hoger bij een opgeruimd en net kantoor of werkomgeving.
5. Verbeter het bedrijfsgebouw en de werkplekken:
Deze categorie bepaalt dat het gebouw gecontroleerd moet worden. Van tijd tot tijd is het duidelijk dat er subtiele verbeteringen in en om het gebouw moeten worden doorgevoerd. Denk aan trappengangen, poortjes, ladderopgangplaatsen, markeringen, signaleringen en looppaden. Dit dien je allemaal veilig aan te geven en te verbeteren.
Kleine veiligheidsmaatregelen zoals het toevoegen van geribbelde, rubberen stukken op de hoek van traptreden. Sneeuw- en ijsvrij maken van looppaden naar uw werkplek en kantoor. Het plaatsen van matten om gladde schoenen af te vegen. Daarnaast zijn allerhande preventieve voorzieningen perfect voor de gemoedsrust van werknemers zodat zij weten dat veiligheid hoog in het vaandel staat.
Op het einde, hoop ik dat deze tips bedrijven uit alle hoeken helpt in het bereiken van een gezonde balans tussen werk veiligheid en de algehele productiviteit. Of dat betekent dat u een paar minuten neemt om de veiligheid praktijken in een training te stimuleren of het uitgeven van een paar euro op kantoor om het veiliger te maken. (uw verzekeringsmaatschappij zal u misschien hiervoor bedanken), het betekent u op zoek bent naar de belangen van u en uw medewerkers en hun welzijn.
Wenst u contact met onze accountmanagers, een veiligheidsspecialist die u alles kan vertellen over de actuele regelgeving. Wij komen vrijblijvend bij u langs en kunnen een ronde door uw bedrijf doen om te bekijken welke punten eventueel veiliger kunnen. Neemt u vandaag nog contact met ons op!